Xander Bieber - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu Xander Bieber - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu

Xander Bieber

02 Mei 2013 | Indonesië, Denpasar

Onze prive chauffeur staat stipt om negen uur te wachten. Wij hebben gister gezamenlijk een "game plan" bedacht. Apen worden met meerderheid van stemmen verworpen en vlinders zijn een go. De voorstellen voor Balineese dans en een juwelen fabriek zijn door de balletage commissie. Met ons lijstje maken we met Wajang een route en off we go.

Wajang loost ons veilig door het chaotische verkeer met gaten in de weg, een scooter epedemie en wegwerkzaamheden. Wegwerkers staan alleen gewapend met een bordje hati hati , wat zoveel betekent als voorzichtig, op hun gemakje tussen alle drukte wat te repareren. Gezien de hitte wordt er niet echt veel haast gemaakt. en niemand maakt zich echt druk om de verstoppingen die ontstaan, beetje toeteren om aan te geven dat ze links of rechts inhalen en t gaat allemaal wonderwel goed.
Gelukkig hebben ze allemaal thuis een offertje gebracht, een palmbladeren mandje met bloemen en een muntje. Je struikelt erover de stoep dus t is echt oppassen waar je loopt. In de auto staat er ook een dus we worden beschermd!

Na een kwartiertje arriveren we veilig bij de Barong show. Volgens mij worden er verschillende tarieven gehanteerd voor toeristen en natives maar eigenlijk hadden we geld toe mogen krijgen achteraf gezien ;). Hier worden de verschillende tarieven als vrij normaal ervaren. Ach 100.000 roepia entree pp voor meer dan een uur show is nog redelijk normaal.
De show wordt opgevoerd in de banjar ( overkapt dorpshuis/theater) en zit vol met Javaanse middelbare schoolkinderen, het lijkt hier of wij de attractie geworden zijn. Van alle kanten worden we toegelachen gefilmd en gefotografeerd.
De Barong is een prachtige draak die orde, harmonie en gezondheid symboliseert. In de dans komt altijd ook de Rangda voor zijn demonische wederhelft die chaos , ziekte en kwaad vertegenwoordigd. Het verhaal heeft vier episodes en is redelijk gecompliceerd. Ik zal het wel apart opnemen in een verslag. In iedergeval prachtige costuums , Legong dans ( twee danseressen), een aap, zwijn, kraai, heksen en Kriss dansers en een live orkest met traditionele instrumenten.
Na afloop willen dd mannen niet met de Barong op de foto maar voor we het weten staat de hele schoolklas naast ons voor een fotoshoot. Xander Bieber is erg populair. De meisjes verdringen elkaar bijna voor een fotootje met hem. Hij krijgt kusjes op zijn wang en is er aardig van onder de indruk. Eigenlijk wel het op een na leukste van de dag voor hem.

Hierna rijden we door kleine weggetjes en dorpjes naar het buddha 2buddha fabriekje. Leuk om te zien maar niet mijn stijl. Xander wil echt wat kopen en na wat onderhandelen gaat er een doodshoofd aan een ketting mee naar huis. We stoppen in wat rijstvelden om foto's te maken. Wajang heeft nog een ijsco man op een scooter geregeld ;) maar xander wil door naar de vlinder tuin. Het eten gaat vergezeld van zwembad tussen de rijstvelden en vervolgens bezoeken we in de verzengende hitte het waterpaleis in Mwengi. Paraplu's tegen de zon behoren tot de entree van wel 10.000 p.p. ( minder dan 1 euro).
Daarna gaan we door naar Tanalot (een tempel aan het water verbonden met net land door een landtong). Bij zonsondergang ziet het hier zwart van de toeristen. Wij kunnen nog even rustig van het uitzicht genieten. Door naar de vlinders, dit is iets duurder, 165.000 roepia, dus ongeveer is gelijk aan de Nederlandse tarieven. Gelukkig is het niet wat het lijkt. Eerst krijgen we rupsen aan een boom te zien van 15 cm lengte. En daarna worden we meegenomen een huisje in. Hier wordt Xander behangen met vlinders. Hele grote (van die rups) blijken van een nacht vlinder te zijn die maar 5 dagen leeft. Daarna mogen we wandelende takken ( 20 cm) een wandelend blad (7 cm) en een mestkever van 10 cm vasthouden. Geweldig! We blijven best lang hangen en mogen helpen de vlinders die met uit de cocons zijn gekomen vrij te laten.

Door het drukke verkeer van Denpasar zijn we wat later terug dan gepland. Morgen maar even een chill dagje.

• 03 Mei 2013 - 14:52

Thijs:

he xan alles goed? lekker weertje daar?
    zoja, hier ook wel wat warm hoor!
    mooie vlinder trouwens!
    ik mis je wel.

P.S. je tuintje is in orde!!!

groeten van thijs.

• 03 Mei 2013 - 19:31

Lamy:

ha xander biebermans. lekker he al die aandacht. groetjes van opa en oma. enne goed ip pap en mam passen he. **))))))

• 03 Mei 2013 - 21:55

Sanne Van Tilborg:

geweldig om jullie vakantie via verhalen en foto's mee te beleven! geniet van een super mooie tijd daar samen! lieve groet Sanne

• 04 Mei 2013 - 09:16

Annelies:

Woohhh...heb vanmorgen je verslagen zitten lezen....wat een heerlijke reis!! En wat beleven jullie veel!!