Springende garnalen nog aan toe - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu Springende garnalen nog aan toe - Reisverslag uit Jimbaran, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu

Springende garnalen nog aan toe

08 Mei 2013 | Indonesië, Jimbaran

Jimbaran is iets dat je gezien moet hebben op Bali ,
Als Wajang, de chauffeur het dorp inrijdt, lijkt het op een willekeurige kustplaats in Nederland. Om de locale ondernemer te onderhouden wordt de parkeertax geheven. De tarieven zijn net als alles in verhouding tot het plaatselijke inkomen. Wellicht ligt dit in Jimbaran iets hoger voor restaurant eigenaren dan in de rest van Bali.
We hebben met Wajang de deal gemaakt dat hij ons op neutraal terrein afzet. We staan in een stukje niemandsland tussen twee "zone's". Links sjiek en rechts sjiek maar misschien iets minder... Hoe verder je doorloop hoe meer local het wordt.
De zon zakt langzaam in de zee, terwijl de golven op het strand beuken. Wij staan in een stukje niemandsland ingenomen door een aantal locals waar kinderen spelen en stelletjes genieten van de ondergaande zon. Links en rechts van ons staan met linnen gedekte tafels waar toeristen zich tegoed doen aan een heerlijke maaltijd.

Voorafgaand aan dit super romantische tafereel ben je loslopend wild. Of zo je wilt een wandelende geldboom rijp om geplukt te worden. Zodra je het strand oploopt is iedere ober je grootste vriend. Natuurlijk kun je onderhandelen of je wat korting krijgt op de kreeft (van 600.000 voor 540.000) maar om echt het verschil te zien moet je aan de straat kant kijken.
Aan de voorkant staan de aquaria met vis, kreeft en garnaal en liggen de andere niet levende onderdelen van je maaltijd op ijs gekoeld te wachten om afgewogen te worden. Hier kun je kiezen voor een schone of minder schone vistank en kijken of de kreeft die straks vakkundig een mes tussen kop en lijf geschoven krijgt nog een beetje levendig en dus vers is ( voor zover je er twijfel over kunt hebben met de hoeveelheid gevulde tafels ;)).
De waar ziet er wel echt heel goed en vers uit, daar valt echt niets op af te dingen :).

We besluiten dat het niet veel uitmaakt en Wajang adviseert ons naar binnen te rijden. De deal : hij een gratis maaltijd ( geen kreeft maar nassi) en wij 10% korting.
Het restaurant bestaat naast de aquaria en de viskraam van de markt uit een drive in. Je wordt letterlijk in het restaurant gereden. Mocht je de gelukkige zijn die die niet wist van te voren... elke chauffeur heeft zijn vaste vrienden en commissie en hiermee vergaat je kans op onderhandeling. Zodra je binnenloopt wordt je vakkundig opgevangen door een zeer gewiekste verkoper en ben je hooked.

Ons restaurant bevind zich een beetje aan het eind van het sjieke gedeelte en het linnen was op. We besluiten voor jumbo garnalen, king garnalen en zoet water garnalen te gaan. De zoetwater beestjes zwemmen nog rond en we lopen maar even mee om ons er zeker van te stellen dat de duurgekochte waar ook daadwerkelijk alive is. Eind goed al goed, ze springen netjes het netje uit. Blijkbaar gaat wegen met zo 'n massa springende rivierbeestjes niet makkelijk en de "verkoper" verzekert ons dat het een kilo is , terwijl de weegschaal duidelijk twee aangeeft. En de kingprawns blijken twee keer zo groot als de jumbo dus what's in a name.

Terwijl we wachten tot onze beestjes vakkundig op de grill gaar worden genieten we voorzien van afdoende deet-houdende vloeistoffen van de zonsondergang. De grootste zeewezens en de rivierkruipers smaken best goed. Voor kinderen is er weinig keus en de kip was niet te eten, dus een ritje naar de grote gele M na afloop valt niet geheel uit te sluiten.

Jimbaran is iets dat je gezien moet hebben op Bali , met de nadruk op zien;).
Voor 1.5 miljoen ( ze waren de korting vergeten ;) , we hebben ze even herinnert.. ) voor 5 personen inclusief droge visballen soep, fruitdessert en drankjes en een ober die geen woord Engels verstaat en eigenlijk de slechtste service van twee weken levert is mijn advies.... Ga lekker genieten van de zonsondergang maar ga daarna lekker in Sanur eten.
Voor 25 euro p.p kun je daar helemaal losgaan of de kreeft of seafoodplatter met o.a snapper, kreeft, krab, garnalen etc. Als je wel wilt....in 2013 is er als snel opkomend toerisme uit Rusland en China, landen doe niet onderhandelen en die met gemak 4 - 5 miljoen uitgeven. Ga snel! Ik voelde me toch een beetje als een vis op het droge, maar hey, ik kan het weer bijschrijven in mijn balboekje! Voor 25 euro p.p. maak je het in Nederland ook niet mee toch.

(Foto's volgen)

• 14 Mei 2013 - 07:37

Frank:

Hoi allemaal,

Bedankt voor al jullie leuke verhalen en foto's.
    We wensen jullie een voorspoedige thuisreis.

Groetjes, Frank en Hilda

• 14 Mei 2013 - 13:21

frank en hilda,

bedankt! we zijn weer veilig thuis. Ik hoop dat alles afgelopen weekend ook goed gegaan is!

Leanne, Peter en Xander

• 15 Mei 2013 - 11:29

Lia:

Gelukkig ook weer heelhuids terug !! Welkom in het koude kikkerlandje! En wat schrijf je heerlijk, ( net zoals je babbelt ;-) ) zie het zo voor me en proef zelf die garnalen, haha .
    Zelf nu volop bezig met alle foto's uitzoeken , maar teer op een heerlijk vakantie!
    En gezellig jullie daar ontmoet te hebben. Nu weer back to 'real life' ... xx