rafting - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu rafting - Reisverslag uit Banjar Semawang, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu

rafting

07 Mei 2013 | Indonesië, Banjar Semawang

Raft jungle tour - ayung rivier - 10 km

Na een dagje relaxen, shoppen en op het strand eten zijn de onderhandelingen gestart voor het raften. Alles is onderhandelbaar als het rustig is blijkbaar. Van 400.000 p.p zakt de prijs al snel naar 275.000
Er zijn dit jaar 8 bedrijven die het aanbieden ipv 5. Verschillen in prijs zitten in de lengte van de tocht, de kwaliteit van het eten en de naam( Sobek is de oudste en meest bekende en dus de duurste). Waarschijnlijk heeft het aantal trappen dat je op en af moet naar de rivier en na het raften weer omhoog ook nog wel enige invloed op de prijs ;). Een beetje conditie en goede knieën is wel aan te raden.

Voor 250.000 p.p ex vervoer (je kunt je ook gewoon op laten halen door de company bij het hotel, dan krijg je met anderen die moeten worden gehaald een soort busje voor max 10 p.p. gebouwd op Japanners en dus origami voor gevorderden ) en ca 300.000 voor een luxe wagen met leren schone bekleding airco en chauffeur (nadeel is, alles stinkt naar anti mot van auto tot hotel kamer tot massage salon, voordeel is dat je het niet meer ruikt na een paar dagen)

Je kunt de chauffeur de prijs laten regelen en betalen zodat je niet meer hoeft te onderhandelen, wel ff met hem uitonderhandelen voor je weg gaat, hij krijgt namelijk een percentage van wat jij betaalt. Als je eenmaal bij de rivier staat wordt het lastiger, je kunt niet zo makkelijk meer naar een ander ;).

Voordeel van een eigen chauffeur is dat je zelf je vertrektijd bepaald. Om 9 uur vertrekken is best lekker en na een ontbijt van gekookte eitjes. helaas sta je dan wel in de continue file tussen Sanur/ Kuta en Denpasar ivm de tunnel en fly over die ze aanleggen . Deze moeten klaar zijn voor de OPEC conferentie in november en dus wordt er 24/7 gewerkt. Dit is pas echt bikkelen, mannen en vrouwen doen veel al handwerk, ingepakt als bankovervallers om enigszins beschermd te zijn tegen de zon en stof , en maar spaarzaam geholpen door graafmachines/ gereedschap.

Aan de zijkanten van deze hoofdweg op Bali zijn de handelaren van het land gevestigd. Prachtige meubels bewerkt met houtsnijwerk en geweldige levensgrote Boeddha's , watervallen en ander vakkundig gemaakt steenhouwerk. Voordeel van een file is dat je de oude ambachten die bij ons verloren zijn gegaan goed kunt aanschouwen.

Een uur laten arriveren we na een mooi stuk jungle ( ook hier wordt hard aan de weggewerkt en wordt met de hand een goot gemetseld om het overvloedige regen water van de moesson af te voeren. Het gaat goed in Bali, de geldmachine voor Indonesië: toerisme zorgt voor de uitbreiding van de infrastructuur. Van crisis is door opkomend toerisme uit Rusland en China is er weinig sprake).

Onze gids en boatdriver staat klaar. Voor onze spullen is er een water dichte zak en we krijgen zwemvesten aan en helmen op (tegen cocosnoten want ze zijn niet voornemens ons overboord te laten vallen). Voorzien van peddel beginnen we aan de afdaling zo'n 500 treden naar beneden. De traptreden zijn enigszins ongelijk en in een leuning is slechts gedeeltelijk voorzien, en met de garantie dat hij zeker niet meer overal vast staat. Kortom de nodige adrenaline opbouw onderweg. Beneden wordt de raft met black en dekker bladblazer van lucht voorzien en een hand luchtbed pomp doet de laatste truuc. We stappen in de boot en krijgen instructie over backward en forward peddle, stop en hold on. Met mijn hiaat voor links en rechts is dit een welkome verandering van mijn verwachting. Ik weet zeker dat we anders iedere rots geraakt zouden hebben en de stroomversnellingen allemaal achterwaarts gepakt zouden hebben.

Dan gaat het los, en we glijden (en botsen) dwars door de prachtige jungle. Metershoge rotswanden begroeid met varens, banaan, ficus, de jaren 70 hangplant uit je huiskamer voorzien van pokon, kokosnootpalm etc. We worden hardhandig uit onze meditatie opgeschrikt door de eerste langsvarende raft.... Oorlogje natspatteren...
Daarna varen we langs prachtig uitgehakte rotsen, olifanten, apen, krokodillen en het verhaal van sitra.
We douchen onder een waterval , de "hard" Balinese rugmassage is er niets bij, je wordt compleet ondergeduwd door de kracht van het water. Op een rots zien we "hoeloe" ... Balinees voor een hagedis maatje mini komodo. ( een meter zonder staart ). Verder vliegen er vleermuisjes voorbij en mooie blauwe vogeltjes (kingfisher).

Bij de stop kun je voor 20.000 een frisje, verse kokosnoot of een biertje krijgen. Voor dit geld ( iets minder dan 2 euro) is het voor je naar beneden gesjouwd en het afval weer omhoog. In tegenstelling tot de rest van Bali is het hier opmerkelijk schoon.we zien vrijwel geen afval in of bij de rivier. Xander krijgt Zwemles in de stroming met slaagt ;).

De watervallen nemen we afwisselend voor en achterwaarts en de meest spectaculaire ( grade 3) stroomversnellingen neemt onze gids samen met een andere boot. Hij wil ondergeen beding dat Xander uit de boot valt en neem geen risico. Het raften is dus redelijk veilig te doen met een kind dat al zijn diploma's heeft. Xander is er aardig vol van en vind het fantastisch.

Na ca 2,5 uur bereiken we het eind punt en klimmen 200 treden omhoog. Ik heb het zonder boot op mijn rug al aardig warm en halverwege neem ik even een fotostop. De dames, al redelijk op leeftijd , krijgen door twee anderen een raft op hun hoofd getild en lopen met stok de twee honderd treden makkelijker op dan ik. ( ze krijgen naar het schijnt 500 roepia per boot). Douchen, droge kleren aan en naar het buffet. De saté is blijkbaar al opgegeten door de Chinezen , maar noodles, tofu en chilisaus zijn goed..

onze raft company:

wat andere mensen erover zeggen:

• 11 Mei 2013 - 08:00

Frank:

Hoi allemaal,

Leuk dat jullie zoveel verschillende activiteiten ondernemen en er dan ook nog zo uitgebreid verslag van doen, wij worden er erg jaloers van :-)
    In Zoetermeer vordert de verhuizing van het datacenter gestaag, we hebben al een paar lange dagen en een nacht doorhalen achter de rug en hopen het vandaag af te ronden.

Geniet van jullie laatste dagen op Bali en wij zijn erg benieuwd naar de foto's.

Groetjes, Frank en Hilda