prijzen van elastiek - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu prijzen van elastiek - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van yettta - WaarBenJij.nu

prijzen van elastiek

04 Mei 2013 | Indonesië, Sanur

Na een dagje relaxed bij het zwembad en souvenir shoppen bij "Hardy's" ( supermarkt / souvenir shop / drogisterij etc) weten we een beetje wat alles waard is. Ongeveer dan want een setje geur kaarsjes kost gerust zowel 37000 roepia als 24000. En een soort gelijk zakje badzout met frangi pangi geur kost 5600, 9500 , 12000 of 19000.

Op de terugweg zijn we het restaurant kwijt dat Peet had uitgezocht maar vinden er een met een heerlijke binnentuin. Xan heeft lol meteen bellenblaasmachine (omdat deze methodologisch wordt uitgetest en vervolgens wordt ontleed is er al snel geen bellenblaas meer over.

We besluiten maar eens in te gaan op een van de vele uitnodigingen die we krijgen. Maar drie is toch " to much of a crowd " . Het is al aardig druk en de meeste bedjes liggen vol. S avonds hebben we meer geluk en we liggen gezellig naast elkaar terwijl we oververgoten worden met olie, gekneed, geslagen en gedrukt. Xander vind het wel wat en wil morgen weer. Voor hem is het zelfs maar acht weken zakgeld ( 50.000 roepia of te wel 4 euro voor een uur massage).

Op de terug weg komen we Wajang tegen en besluiten nog even te gaan snorkelen op zaterdag dat kan nog makkelijk voor onze vrienden zich door luchthaven beslommeri ngen en de verkeerschaos in het hotel laten inklaren. Nusa Dua ligt maar een uurtje rijden van Sanur en schijnt een goede snorkel plek te zijn. We worden door Wajang gedropped ( zeer waarschijnlijk zal hij hier wel commissie krijgen) dus we besluiten stevig te onderhandelen. Alle fantastische kapitalische strandvertier met opblaasbaar plastic, gemotoriseerd varend vervoer al dan niet voorzien van nylon parachutes wordt ons op een menukaart voorgeschoteld. We besluiten dat we meer trek hebben in snorkelen ( nee we willen ook niet onder water wandelen) en kijken moeilijk bij Turtle island. Kosten 30 dollar voor het snorkelen en 35 voor het schildpadden eiland. Ik vraag of hij ons een betere prijs kan geven en speel het toneelstuk mee. Hij zakt totaal 15 dollar.
Ik zeg dat we het niet kunnen betalen en dat hij een beter voorstel moet doen. Op de vraag wat we er voor over hebben antwoord ik niet. Ik bespreek met Peter in het Nederlands dat we de schildpadden wel in Kuta gaan bekijken. Uiteindelijk gaat hij voor een stuk minder akkoord als we hem 20 dollar geven onder tafel. Ik zeg ik wil je 10 geven. Hij wil 200.000 roepia (16euro) Ik geef hem uiteindelijk 10 euro. Vreemd genoeg heeft hij nog nooit euro's gezien en gaat ze aan zijn kinderen laten zien. Klinkt als toeristen vleierij maar t leek wel bijna echt. In ieder geval krijgen een prive bootje en chauffeur voor minder dan 30 euro pp en 2 uur snorkelen ipv 1. Ik ben tevreden , ik heb geen idee of het nog goedkoper had gekund maar voor Westerse begrippen is het prima. Via het hotel en Tui is het duurder en ga je met een hele bus toeristen dus fine for me.

Het snorkelen is vooral veel vissen kijken en dat lukt prima met de zak wit brood die je meekrijgt . Het koraal is niet veel vergeleken met Australië. Volgens mij moeten ze nog wat beter hun best doen om het te beschermen. Ook ligt er op het strand redelijk wat plastic en er zwemt menig plastic zakje mee. De plastic soep begint hier zijn levensloop :(.
De vissen zijn gelukkig prachtig en Peet probeert met onze onderwater broodzak voor de camera wat foto's te schieten. Met wisselend succes wegens beslagen ramen en luchtbellen. Xander heeft in het zwembad laten zien dat hij goed overweg met bril en snorkel en maakt zijn reputatie als waterrat weer helemaal waar. Alleen duiken en water uit de snorkel blazen vergt nog wat oefening maar hij vind er een goede oplossing voor. Uiteindelijk zijn Peter en ik misselijk van de deining , Xander wil eigenlijk alleen pauze en dan voor ronde 2. We krijgen een korte blik via de glazen bodem (saai) en worden gedropped bij Turtle island.

De entree heeft gelijk wat weg van Balinezen die een Disney in a day workshop hebben gedaan. " Yes boss, come here, make donation for food Please" , "boss, boss,yes lady make photo... Yes lift turle Please , yes boy Come here.. See, boss" .....
Kortom binnen 10 minuten heb je alle drie, drie schildpadden opgetild, een slang om je nek gehad en een varaan geaaid. Dan wordt je in het restaurant neergeplant en of je even wilt gaan eten. Nou.... Ik wil graag gezond blijven , doe maar niet. We drinken nog snel wat en dan willen we eigenlijk snel weg. Xander is echter bezig met de tweede ronde en leidt een paar Japanners rond (we hadden er geld voor kunnen vragen ;)) Bij ronde twee probeert de python met een plakbandje om zijn bek (tegen het toeristje bijten) Xander niet te wurgen. Misschien heeft hij toch bedacht dat een jongen van 10 een beetje een te grote uitdaging is.
We verlaten het eiland zonder een blik op de souvenirs (prijsniveau ligt hier voor alles toch 2x zo hoog als in Sanur) en mr Boss gaat tiploos ten onder wat ons betreft. Dit alles teruglezend, Turtle island is een no go wat mij betreft. Ik vraag me af of dit werkelijk iets te maken heeft met natuur behoud want het is volgens mij alleen een hele commerciële dierentuintoestand met weinig respect voor beestjes.
In Kuta bij het Discovery shopping center staat een hele grote schildpad. Deze organisatie zorgt voor het uitzetten van schildpadjes en vraagt alleen een vrijwillige donatie.

We gaan nog even lekker rijsttafel eten in Sanur en vertrekken naar de cocktails bij de zwembad bar. Jer en Juul zijn ook veilig uit het vliegtuig komen rollen en na een massage voor Jer slaat de knaag in de maag toe. Na het begroeten van wat oude bekenden gaan we vreselijk decadent sushi eten.

• 07 Mei 2013 - 08:22

Rob:

Gaaf weer wat te lezen.

Wordt tijd dat Xander gaat onderhandelen over zijn wekelijkse bijdrage met zn ouders 8 weken sparen voor een uitondehandelde maasage pfff!!!
    Fijn dat je verteld hebt waar ze sushi van maken, het bevestigde mijn gevoel al.
    Zo te zien genieten jullie met volle teugen, vooral doorgaan!

Later!

Rob

• 07 Mei 2013 - 17:02

Anna En Wim:

Hallo Leanne,Peter en Xander

We hebben jullie verhalen gelezen. En het gaat inderdaad op z'n Balinees.
    Maar we zien wel dat jullie vol op genieten en van alles mee maken op jullie reis.

Wij zitten alweer bijna een week op het mooie eiland Tenerife.
    We vermaken ons ook prima. We zijn afgelopen maandag naar het fantastische dierenpark "Loro parc" geweest. Een spectaculaire belevenis.
    Ook Sundi geniet van al de dingen die we doen
    Vanavond gaat ze weer naar de " kinderen disco". Waar ze heerlijk kan dansen op de plaatselijke disco muziek.
    Het weer is heerlijk, rond de 26 graden.
    Dus alles prima.

Groetjes van ons,